“Wkurzone” stuptuty
Nie raz wspomina?em, ?e ro?nie nam rynek prywatnych krawców oporz?dzenia taktycznego i ?e intensywnie si? rozwija. Najpierw ?adownice, pó?niej kamizelki (a mo?e i odwrotnie), a teraz nawet i stuptuty – rzecz bardzo specyficzn? i o nieco ograniczonej dost?pno?ci.W dodatku wykonan? bardzo solidnie i z materia?ów wysokiej jako?ci. A mamy zim? – i ten sprz?t bardzo si? przyda.
Mo?e i nie jest to 30cm, ale stuptuty i tak si? przydaj?.
Zadaniem stuptutów jest ochrona przed owadami (kleszcze) i wilgoci? (wiosna/lato/jesie?) oraz przed ?niegiem (i tym samym wilgoci? – zima) butów oraz dolnych cz??ci nogawek. Z mojego punktu widzenia przydaj? si? przede wszystkim w zim?, gdy? dzi?ki nim od ?niegu nie przemi?kaj? dolne cz??ci nogawek i tym samym noga (w tym i but, bo i do niskich/wysokich butów mo?e si? ?nieg nasypa?) pozostaje sucha. Na naszym rynku mo?na dosta? przede wszystkim stuptuty Wisportu i pochodz?ce z demobil brytyjskiego/holenderskiego, np. Berghaus Yeti Attak. Jak wida? s? to 2 ró?ne konstrukcje: - pierwsza jest wykonana z cordury i nie zakrywa dolnej cz??ci buta, w tym i podeszwy (co umo?liwia korzystanie z dobrych, nie ?lizgaj?cych si? bie?ników lub zak?adanie nak?adek antypo?lizgowych/raków). - druga jest wykonana z gore-tex’u i zakrywa ca?y but i t? konstrukcj? polecam osobom, które posiadaj? buty bez membran – skórzane i wersje letnie (du?o ich wida? w zim?…), bo wtedy im tak szybko nie przemi?kn? buty. Wersja overbooty uniemo?liwia stosowane nak?adek/raków.
W ci?? na topie i modnie – czyli MultiCam. Widoczne niedawno testowane raczki – na g??bszym ?niegu nadal jak najbardziej skuteczne, lepsze ni? “czysta” podeszwa Belków.
“Wkurzone” s? w istocie jeszcze prototypem, stworzonym przez znanego z WMASG krawca Wkurzonego. Par? rzeczy wci?? zostaje do dopracowania, cz??? do decyzji “to, czy jednak to”, nie mniej jednak ju? w tej chwili jest to produkt w pe?ni nadaj?cy si? do u?ytku i bardzo dobry. Stuptuty zosta?y wykonane z cordury 500d IR w kamufla?u MultiCam, a jako?? pozosta?ych elementów (nici, zamek, rzep, ?ci?gacze) nie budzi zastrze?e?. Budowa stuptutów jest w gruncie rzeczy prosta – to prostok?tny kawa?ek materia?u z suwakiem i patk? na rzep maj?cymi za zadanie zamkn?? konstrukcj? wokó? nogi oraz 4 ?ci?gacze (góra, ?rodek, dó?, “pod stop?”) do regulacji dopasowania do nogi.
Od zewn?trz i od wewn?trz – wida? w?a?ciwie wszystkie elementy budowy ochraniacza.
Jak to na nog? zak?adamy? Przeci?gamy doln? link? (guma) pod ?rodkow? cz??ci? buta, owijamy stuptut, zapinamy zamek b?yskawiczny, zabezpieczamy patk? z rzepem…
O w?a?nie to!
…zapinamy dolny rzep (zabezpiecza dodatkowo patk? przed odpinaniem od ?niegu/ga??zi w sposób “krzy?owy), zahaczamy hak trójk?tnej patki o sznurowad?a, a na koniec regulujemy odpowiednio docisk gum do nogi.
Prototyp dzia?a jak nale?y – zabezpiecza but i spodnie przed ?niegiem, cho? w tej chwili ?niegu jest 10-20cm i konieczne s? dalsze testy, gdy spadnie go jednak wi?cej. Wst?pnie mam ju? jednak kilka uwag: - w pocz?tkowej fazie u?ytkowania czu?em lekki ucisk ?ci?gacza w górnej cz??ci ochraniacza pod kolanem, jednak mniej wi?cej po kilometrze przestaje si? w ogóle zwraca? na to jak?kolwiek uwag?. Po 10-15km ?a?enia i zdj?ciu stuptutów nie czu?em bólu w miejscu dociskania gumy, nie mniej jednak rozwa?ana jest lekka zmiana konstrukcji w celu pozbycia si? dyskomfortu ucisku – zmiana sposobu górnej regulacji b?d? te? wszycie mi?kkiego materia?u w miejscu przechodzenia gumy pod kolanem. sytuacj? rozwi?zuje równie? u?ytkowanie stuptutów z Bijansami. - drug? spraw? b?dzie równie? wymiana haków podtrzymuj?cych patk? z przodu buta na trwalsze i d?u?sze.
Obecnie u?ywany hak jest plastikowy i troch? krótki, nie mniej jednak pewnie trzyma? sznurówki przez ca?? drog?. Co wi?cej jest wymienny, a milionów nie kosztuje, wi?c z napraw? nie by?oby problemów nawet w polu.
- trzeci? b?dzie lepsze zabezpieczenie linki (gumy) przechodz?cej pod butem, gdy? jak wiadomo, jest to element najbardziej nara?ony na przetarcie. By? mo?e b?dzie to otoczenie gumy os?onk? termokurczliw?, a by? mo?e po prostu inny materia? (np. Wisport wykorzystuje linki kewlarowe).
Podsumowuj?c – “Wkurzone” zaskakuj? pozytywnie. “Prototyp” okaza? si? w?a?ciwie gotowym produktem, w pe?ni dzia?aj?cym i bez wi?kszych wad. Pozosta?e wymienione rzeczy mog? równie dobrze by? poprawione w kolejnej wersji produktu, ale nie musz?. Nie musz? z mojej perspektywy – natomiast wiem, ?e Wkurzony je poprawi, bo w ko?cu podniesie to ich komfort u?ytkowania, jak i atrakcyjno?? produktu. Pozostaje czeka? na kolejne ciekawe projekty. Koszt stuptutów to oko?o 100z? – wszystko b?dzie zale?e? od docelowej wersji oraz u?ytych materia?ów.
Stuptuty ??daj? wi?cej ?niegu i s? Wkurzone! :D
SPECJALNE PODZI?KOWANIA Podzi?kowanie i uszanowanko dla Axel’a z warszawskiego teamu CSAR za udost?pnienie do testów stuptutów :) |